Het zeilschip “Europa” – kippenvelmoment van Ton

(tekst video)


Ton: 
“De afgelopen Coronaperiode is er een zeilschip, ik hou van zeilschepen, dat vroeger een lichtschip is geweest op de Elbe. Dat hebben ze omgebouwd tot een zeilschip, dat is van Ushuaia, de meest zuidelijk stad op de aarde in Zuid-Argentinië ergens daar op Vuurland en dat is in één ruk recht naar Nederland toe gevaren omdat ze verder geen enkele haven konden doen. Ze moesten daar dus weg. En dat vind ik een hele prestatie. Vroeger deden ze dat altijd natuurlijk met die schepen, met de klippers en de windjammers, en daar waren ze anderhalf jaar onderweg tussen Australië en Amerika. Ze vervoerden vanalles. Die zeilscheepvaart boeit me zeer. Nadat ik als jongetje “De scheepsjongens van Bonteko” heb gelezen, wilde ik ook zeeman worden en in de mast klimmen en aan touwen trekken. Dit specifieke zeilschip heet “De Europa”. Vroeger was het “Elbe III” meen ik, die lag op de Elbe als vuurschip.”

(<<)

Het zeilschip “Europa”

De “Europa” is een Nederlands tallship. De bark met stalen romp doet dienst als opleidingsschip en wordt gebruikt voor lange weereizen, waaronder Tall Ships’ Races en zeiltochten naar Antartica en de zuidelijke Atlantische Oceaan. De thuishaven van de “Europa” is Scheveningen. In 2003 rondde het schip voor het eerst Kaap Hoorn en in 2013-2014 zeilde de “Europa” de wereld rond. De reis rond de wereld werd volbracht in Juni 2014 toen het schip aankwam in Amsterdam.

Het schip werd in 1911 gebouwd als lichtschip in Hamburg en heette oorspronkelijk “Senator Brockes”. Tot 1977 was het in dienst van de Duitse kustwacht op de Elbe. In 1985 werd het schip opgekocht door een Nederlandse koper om uiteindelijk bij de huidige eigenaar terecht te komen. Het schip werd in Amsterdam tot zeilschip omgebouwd en tot “Europa” omgedoopt. Er is plek voor een bemanning van 16 en 48 trainees. Het schip neemt vaak deel aan tallschip evenementen zoals de Tall Ships’ Race en Sail Amsterdam.

Het meest indrukwekkende verhaal van de “Europa” gebeurde begin 2020 toen het door de Coronapandemie onmogelijk werd het geplande reisprogramma rondom Antartica voort te zetten. De “Europa” werd in de haven van Ushuaia 14 dagen in quarantaine gezet en de bemanning kon niet van boord gaan en vervangen worden door een ingevlogen bemanning. Haast alle havens waren ook gesloten voor rondvarende passagiersschepen. De “Europa” zeilde non-stop terug naar Nederland met de bemanning van 18 man. Omdat er onderweg geen brandstof bijgetankt kon worden, werd er vrijwel uitsluitend gezeild. Het schip is vertrokken op 27 Maart 2020 en kwam na iets meer dan 80 dagen non-stop zeilen op 16 Juni aan in Scheveningen.

Meer over het zeilschip “Europa”:

Zeilschepen in Nederland

Een zeilschip is een schip dat met behulp van zeilen wordt voortbewogen door windkracht. In het verleden waren zeilschepen lange tijd het belangrijkste vervoermiddel voor het vervoer van personen en goederen over langere afstanden. In de 19de eeuw kwamen er stoom- en motorschepen en namen die rol over. De meeste oorlogsschepen waren in de 19de eeuw nog wel zeilschepen.

Tegenwoordig worden zeilschepen voornamelijk voor recreatieve doeleinden gebruikt. Je kan een zeilschip huren en zelfs complete reizen boeken. Sommige mensen hebben zeilschepen ook omgebouwd tot woonschepen. Er worden ook regatta’s, wedstrijden en expedities gedaan met zeilschepen.

Traditionele zeilschepen werden vroeger in de vrachtvaart gebruikt. Als traditionele zeilschepen voldoen aan de voorwaarden, kunnen ze worden opgenomen in het Register Varend Erfgoed Nederland als Varend Monument.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *