Requiem pour L. – kippenvelmoment van Ghislaine

(tekst video)


Ghislaine: “
Mijn kippenvelmoment is een heel bijzondere dansvoorstelling van les ballets C de la B. De titel is “Requiem pour L.”, het is echt prachtig. Er wordt een ode gebracht aan een vrouw die overlijdt. Ze heeft een erfenis afgestaan om dit project te maken met veel kunstenaars. Veel ook uit Afrika. En ze maken echt een heel grote dans met prachtig achterscherm waarin je haar hoofd in het kussen gefilmd ziet terwijl ze overleed doorheen de hele voorstelling. En de mooiste muziek. Je moet maar gaan kijken.”

(<<)

“Requiem pour L.” gebracht door Fabrizio Cassol, Alain Platel en les ballets C de la B

Alain Platel, Fabrizio Cassol en veertien Afrikaanse en Europese muzikanten herschrijven Mozarts Requiem. Hiervoor worden verschillende muzikale genres gecombineerd, zoals jazz, opera en Afrikaanse muziek.

Componist Fabrizio Cassol als muzikale directeur en regisseur Alain Platel kijken met de groep naar het visuele aspect en vertalen de fysieke beelden en associaties die Mozarts Requiem met zich meebrengt: van kerkdiensten tot de dood. Cassol en Platel blenden culturen en creëren een nieuw soort ervaring om moeilijke thema’s zoals de dood meer bespreekbaar te maken.

Tijdens het optreden wordt er een zwart-wit film gedraaid met een stervende vrouw. Het is de confrontatie tussen film en internationale muzikanten die dit stuk zo uniek maken. De Afrikaanse muzikanten hebben een ander beeld op de dood en rouwen, zij ‘vieren’ een overlijden met passie. De vrouw die elke avond overlijdt op het scherm, staat ook elke avond terug op door haar vertrouwen in het leven dat ze heeft laten zien. En dat is de magie die de artiesten willen laten zien.

Meer over Requiem pour L.:

Requiem van Mozart

Het “Requiem in Db” is de laatste, onvoltooid gebleven compositie van de Oostenrijkse componist Wolfgang Amadeus Mozart. Het was een compositieproject van de toonzetting van de teksten van de Latijnse “Missa Defunctorum”.  Hij heeft zelf hier maar één onderdeel voltooid. Van het aansluitende “Kyrie”, een fuga, heeft hij alleen de vocale partijen en basso continuopartij volledig uitgeschreven. Toch kan ook dit onderdeel als voltooid worden beschouwd, want in de 18de eeuwse kerkmuziekcomposities volgt het orkest de zangpartijen meestal letterlijk.

Dat het “Requiem” kon ontstaan en inmiddels tot de meest geliefde werken van Mozart wordt gerekend, is te danken aan zijn oud-leerling Frans Xaver Süssmayr, die het afgebroken compositieproject completeerde. Feitelijk gezien bevat de Requiemcompositie zelfs meer Süssmayr dan Mozart.

Mozart schreef “Requiem” vermoedelijk zowel voor als tijdens zijn laatste ziekbed eind 1791. Het betrof een bestelde compositie en moest daarom kost wat kost afgemaakt worden.

Meer over Requiem van Mozart:

les ballets C de la B

Les ballets C de la B werd in 1984 opgericht door Alain Platel. Intussen is 
les ballets C de la B uitgegroeid tot een succesvolle groep in binnen- en buitenland. Doorheen de jaren heeft het gezelschap zich ontwikkeld tot een artistiek platform voor verschillende choreografen.
Nog steeds houdt les ballets C de la B eraan om artiesten vanuit verschillende disciplines en achtergronden deel te laten nemen aan dit dynamisch creatief proces. Door de ‘unieke mix van artistieke visies’, valt les ballets niet zomaar onder één noemer te brengen. Toch ontstaat zoiets als een huisstijl (populair, anarchistisch, eclectisch, geëngageerd) onder het motto: ‘deze dans is van de wereld en de wereld is van iedereen’.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *