Traan van Máxima – Kippenvelfragment van Michel

(tekst video)


Michel: mijn kippenvelmoment, ja, dat weet ik nog wel. Het was in 2002, ik zat op de bank rustig te kijken naar de trouwerij van Willem-Alexander en Máxima. En op een gegeven moment kregen we het moment dat Carel Kraayenhof begon te spelen op zijn bandon en toen werd er ingezoomd op Máxima. En toen viel haar wereldberoemde traan. En toen viel er bij mij ook een traan. En liep er kippenvel over mijn rug.  (<<)

Traan van Máxima; 02-02-2002

Het koninklijke huwelijk van Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta in 2002 staat velen nog bij. Het meest memorabele moment: dé traan. Het gebeurde allemaal tijdens de ceremonie in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Zodra de bandoneonist Carel Kraayenhof ‘Adiós Nonino’ begint de spelen, slaat de ontroering toe. Bij de prinses, maar ook bij Nederland.

Het origineel is van de Argentijnse componist Ástor Piazzolla en gaat over het afscheid nemen en missen van je vader. Het zal ongetwijfeld meegespeeld hebben in de ontroering van de prinses, wiens vader het huwelijk moest missen omdat hij als oud-minister in het Videla-regime door Nederland niet welkom was.

Meer hierover:

De muziek Adiós Nonino

Adiós Nonino (Vaarwel, opa) is een tango van de componist Ástor Piazzolla. Piazzolla schreef het lied in 1959 nadat zijn vader was overleden. De titel van het lied is een samenvoeging van het Spaanse woord voor vaarwel en een verspaansing van het Italiaanse woord voor grootvader: nonno. Piazzolla’s vader was namelijk Italiaans en werd door Piazzolla’s kinderen ‘nonino’ genoemd. Een adequate vertaling waaruit die genegenheid spreekt zou luiden: “Vaarwel Ouwe”.

Carel Kraayenhof blikt terug

Carel Kraayenhof vertelt over het moment suprême van de bruiloft van Willem-Alexander en Máxima en hoe goed de regie dit moment wist vast te leggen. Er werd een generale repetitie gehouden waar de vrouw van de regisseur, Rudolf Spoor, de plaats van Máxima innam. Adiós Nonino begint rustig met de intro, maar wordt dan op zeer Argentijnse manier steeds groter en groter met een geweldig koor tot bij het moment suprême, wat een heel overweldigend effect heeft op de luisteraar. De vrouw van de regisseur werd er zelf ook emotioneel van, dus wist hij meteen dat dit een speciaal moment zou worden voor Máxima.

De regie

Rudolf Spoor deed onder andere de tv-regie bij het huwelijk van kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima op 02-02-2002 en was als zodanig verantwoordelijk voor het shot van ‘De traan van Máxima’.

In onderstaand fragment vertelt regisseur Rudolf Spoor over zijn deel in het moment van ‘De traan van Máxima’. (Vanaf 1:54 begint het stuk dat gaat over Willem-Alexander en Máxima)

Meer over de regie

Verloving (persconferentie)

Bij de verloving van Willem-Alexander en Máxima werd er een persconferentie gehouden waar het koppel zichtbaar emotioneel hun mooie nieuws deelden met Nederland en de rest van de wereld. De prins vroeg Máxima na 2 jaar van kennismaking op 19 Januari ten huwelijk en gelukkig antwoordde ze volmondig “Ja!”. Willem-Alexander vindt veel steun bij Máxima en desondanks ze samen een zeer belangrijke rol gaan spelen in de toekomst van Nederland, proberen ze ook om zoveel mogelijk te genieten van elkaar. De prins had nog getwijfeld om al dan niet door te gaan met Máxima doordat verschillende partijen in Nederland het moeilijk hadden met haar afkomst. Maar hij gelooft steevast dat hier positieve resultaten van zullen komen. Het moeilijkste deel om aan te kondigen was dat Máxima’s vader niet aanwezig mocht zijn op de trouw, iets waar het koppel wel respect voor heeft gehad.

Daarna kwam ook Máxima aan het woord. Ze was heel zenuwachtig om fouten te maken in het Nederlands, maar was heel blij om in Nederland te komen wonen en het land beter te leren kennen. Ook zij gaat het thema van haar vader en de vreselijke feiten die er in Argentinië zijn gebeurd niet uit de weg. Ze verwerpt dan ook de dictatuur die toen aan de macht was. Ook Máxima had veel nagedacht over de beslissing om met Alexander te trouwen, of ze het zou aankunnen om prinses te zijn. Ze is er van overtuigd samen met haar verloofde alles te kunnen overwinnen door de liefde die ze voor elkaar hebben.

Het huwelijk

In onderstaand fragment kan u het hele huwelijk van Willem-Alexander en Máxima bekijken, met commentaar erbij. (Vanaf 4:45 ziet u het koppel voor het eerst verschijnen, vanaf 15:56 betreden ze samen de kerk en vanaf 17:55 begint de ceremonie)

Het leven van Máxima voor Willem-Alexander

Máxima Zorreguieta werd geboren als het oudste kind van Jorge Zorreguieta en Maria del Carmen Cerruti. De naam ‘Máxima’ komt van haar overgrootmoeder Máxima Bonorino, een dochter van Máxima González y de Islas en een verwante van generaal Justo José de Urquiza, president van Argentinië (1854–1860). Zij heeft twee broers: Martín en Juan. Haar jongere zus Inés pleegde in 2018 zelfmoord. Daarnaast heeft Máxima drie halfzusters uit een eerder huwelijk van haar vader: Dolores, María en Ángeles. Zij groeide op in een bescheiden appartement in de straat Uriburu, in de wijk Barrio Norte in Buenos Aires. Máxima doorliep de middelbare school het Northlands, een op Britse aristocratische tradities geënt opleidingsinstituut, gelegen in Olivos, een chique buitenwijk van Buenos Aires. Zij ging vervolgens economie studeren aan de Universidad Católica Argentina. Als studente werkte zij in 1989 en 1990 bij Mercado Abierto S.A., waar zij onderzoek verrichtte naar software voor de financiële markten. Van 1992 tot 1995 was zij werkzaam op de verkoopafdeling van Boston Securities S.A. in Buenos Aires. In dezelfde periode gaf zij Engelse les aan kinderen en volwassenen, en wiskundeles aan middelbare scholieren en eerstejaarsstudenten.

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *